Saturday, July 16, 2011

TMJ

ini kisah 2 ekor tupai yg kelaparan
oke silap
ni cite pasal 3rd paper kitorang

Anatomy

ye jika anda berasa pelik kenapa gua punye status kebalakangan ni sibuk pasal anatomy
anda masih normal
itu kerana gua telah diamanahkan oleh ketua batch untuk mengawal (?) subjek ni
bersama penolong cik Nasibah yg palingbanyakbuatkerja
jadi status2 terbabit utk pemangkin rakan2 kuliah gua
untuk sama2 menempuh subjek dengan kuantiti buku paling banyak ini
dan subjek yang kurang diminati ramai orang (sedih gua)
lalu datanglah hari yang takditunggu-tunggu

14 Julai 2011

written
xperlu komen banyak2 kan ?
anda yang buat anda tau macamane soalan nye

16 Julai 2011

masa untuk oral pulak
(bg gap sehari memang buat gua jadi malas. malam sebelum tu baru bukak buku head and neck)
lalu dengan muke poyo tengah2 kepanasan terik summer mesir
kami melangkah (naik teksi) ke ain shams
10 pagi
tunggu punye tunggu
lajnah gua bernombor 3
bersama2 rakan kuliah Izzaty , Apai , Esan n Capek
Dr George Fayek
Dr yang banyak bg kata2 semangat dalam kuliah
dan selalu tunjuk keindahan seni dalam slide nye
dan juga berkelulusan New York wehh

mari lihat perbualan gua dengan beliau

D = Dr George
I = budak baru belajar

I = how are you , doctor ? (haa aku nak mulekan ckp dulu hehe)
D = fine. and how are you ? 
I = I'm all good. (bg kerneh bla bla bla)
D = tell me what are these structures ? (tunjuk foramina2 kat skull comel tu)
I = optic canal , foramen ovale , foramen spinosum , jugular foramen . 
D = and of course this is ..... (aku suke gaya doctor cakap. style lah)
I = Foraman Magnum !
D = doctor gelak. ( aku gelak # 1) Tell me movements which occur at temporo-mandibular joint (TMJ) .
I = elevation of mandible , depression , ...
D = and what is this ? (sambil buat gaya muka)
I = (aku gelak # 2)protrusion. and also retraction .
D = very nice. which muscle do the retraction ?
I = posterior fiber of temporalis .
D = depression of mandible ?
I = lateral pterygoid .
D = tell me surface anatomy of the spleen .
I = 9th , 10th and 11th ribs.
D = very good. enumerate the nuclei of trigeminal nerve . 
I = motor nucleus , mesencephalic nucleus , spinal nucleus and main sensory nucleus .
D = what do these nuclei supply ?
I = motor nucleus supplies muscles of mastication , mesencephalic nucleus for proprioreception , spinal nucleus for pain and temperature and main sensory nucleus for touch to the face . (kat sini berlaku sedikit kekeliruan mengundang kepada doctor dan aku gelak # 3)
D = good. tell me the parts of basal ganglia .
I = caudate , putamen , and globus .. ( x sempat jawab)
D = globus pallidus . thanx , you may go now. (sambil senyum lebar)

tamat oral exam paling kelakar dan paling santai.Dr George memang baik dan kelakar , kan ?



n. b

- papa dah keluar hospital . alhamdulillah .
- next exam , 24 & 25 Julai , Histology . doakan ! =)

2 comments:

pinksterz said...

hai encik is afiq.

saya suka baca belog anda. sebab boleh refresh otak balik dengan ilmu lelama. hehehehe. :D

Dr Is Afiq said...

hai cik pinksterz.
mekaseh2. kantoi anda folo belog saya diam2 yerhh haha :D

© Templates Deisgn by | Nurulchumel Design