Thursday, June 24, 2010

Final Exam - Day 1 ; English & Human Rights


Setelah hampir 3 minggu berlalu sejak practical exam Histology yang lepas,akhirnya sampai la hari pertama kitorang punye final exam.Tapi exam hari ni bukan kitorang punye main subject tapi cuma tambahan je; iaitu English dan Human Rights.Aku pun tak paham sebenarnya kenapa diorang nak adakan gak exam ni.Mungkin nak tengok sejauh mana pencapaian kitorang dalam  2-2 benda ni kot.Yang bestnye sebab kelas English kitorang cuma ada 2 kali je sepanjang tahun,tu pun sekali je yang aku pergi sebab aku tertidur time dorang wat kelas 1st.(haha).Human Rights lak,sekali je dorang wat,tu pun tak sampai 2 jam je kot.


Setelah tidur dengan awal nye malam sebelum exam,hari ni aku dgn smangat bgun awal.;).Solat Subuh,selak2 nota Human Rights,pastu tidur balik sbb boring giler kot bace nota tu.Ayat2 cam nak bg ktorang jadi lawyer btol.Pukul 8 baru aku bangun balik.haha.Terasa cuak,selak lagi sekali nota tu n baca balek buku English.(Doctor English suruh kitorang beli 2 buku ni n die siap bgtau lagi set2 soalan mane yg masuk.hehe)


Pukul 9,siap2 n turun bawah,nampak Akmal dah tunggu kat lobi.Lepas tu kitorang terus naik bus pergi ke Abbasiah.Sampai kat Ain Shams,nampak budak2 kuliah lain ramai yang da sampai.Borak2 jap pastu g naik kat lecture hall dak2 arab atas lecture hall kitorang.Tahun ni kitorang punye final exam kat dewan kuliah yg same mcm kitorang exam mid year dulu.masuk situ,makcik2 yang jaga kitorang dah siap2 ade kat sane.diorang pun bg arahan kitorang patut duduk kat mane.Aku duduk tengah2 antara Azlinah budah Sabah dan Abdullah budak Terengganu.yang paling aku pelik,knape la dorang x susun awal2 kdudukan kitorang?kenape baru harini nak arrange2 nih?Pastu kitorang duduk terabur2 je,tak ikot no ID langung.arab..arab.


English

Dalam lebih kurang pukul 10 .05 camtu,baru la mula diedarkan kertas soalan.Cuma sehelai kertas je,dapat2 terus tengok soalan2 die.Aku rase semua orang mesti tersenyum bile dapat je kertas tu.sebab pe,soalan yang kuar EXACTLY the same macam dalam buku yang doctor suruh beli tu.Yang lainnye,cuma ade 25 soalan je.Tapi soalan die sume same.Semua MCQ (multiple choice question).Aku rase tak sampai 10 minit semua orang dah siap dah.haha.Cuma yang x bestnye time exam ni bile terdengar suara2 bising dari belakang.Rupe2nya Mr Said, orang yang uruskan hal2 budak Malaysia kat Ain Shams tengah arrange lagi kdudukan dak2 kat blakang (time tgah exam lak tu).adoiiaii.Lepas 45 minit baru la makcik2 yang jaga kitorang tadi terus kutip kertas2 jawapan kitorang.

Human Rights

Dengar je tajuk ni nampak mcm susah kan.tapi sebenarnya xde la susah mane.Cuma byk kene hafal right2 untuk kanak2 n Ethics for Physician.Cuma ayat dalam nota tu je yg mcm pening sikit nak baca.Paper die pun sehelai je mcm English,cuma kali ni ade 2 soalan je.Pastu xde tulis markah.soalan2 die,

List out the Human Rights for a child.
List out the ethics of doctor-patient relationship.

Best bile dapat soalan2 ni sebab soalan die SEBIJIK mcm soalan yg kuar tahun lepas.x caye cube bace kat sini.same kan?tapi die x bgtau plak kene bg brape jawapan.Aku pun tulis la semua 10 principle yg penat2 hafal untuk hak kanak2 tu.soalan kedua aku cuma tulis 8 je sbb x cukup ruang kat kertas tu.(hehe).dalam pukul 11.30 mcm tu,bile ramai dak2 ni yang da hantar kertas masing2,aku pun bg kertas aku kat makcik2 penjaga tu.Dengan itu berakhir la 1st day kitorang nye final exam nih.

p/s - lusa aku exam physiology written.ahad lak oral.cuak2.doakan aku ek..;)

No comments:

© Templates Deisgn by | Nurulchumel Design