Thursday, June 3, 2010

Practical Exam 1st Year

Alhamdulilah semalam, 2 jun kitorang baru je habis practical exam untuk final exam tahun ni.so kat sini aku nak share sikit pengalaman sepanjang practical exam ni.


Anatomy
Khamis , 13 Mei 2010


Anatomy ni merupakan subjek favret aku antara 4-4 subjek medic yg aku belajar.aku pun x tau kenape sebenarnye.mungkin ssbb dapat tgok n pegang mayat time kelas practical kot.hehe.basically dlm anatomy ni kitorang belajar muscles,nerves,vessels, n apa2 je yg berkenaan ngan bnda2 dalam badan manusia ni.








Format Exam ;
30 stesen
setiap stesen ade 2 soalan (60 marks)
setiap stesen mungkin akan ade mayat,tulang,gambar,organ atau x-ray
jawab dalam kertas yg disediakan





gambar atas ; contoh mayat





nak dipendekkan cerita,alhamdulilah aku dapat jwb sume soalan dgn baik.mungkin sbb kitorang group 1st yg amek exam ni.mayat die still fresh lg n structures2 pun x mengelirukan sgt.


Target Exam Anatomy - 90 %


gambar atas ; atlas anatomy, Gray;s
Anatomy,Lecture Notes,tulang2,gloves 




Physiology
Rabu , 19 Mei 2010

Exam practical physiology ni merupakan exam yang paling menakutkan student2 medic especialy 1st year. sebab pe?

  1. banyak experiment yang ade kene ngena ngan darah. (bleeding time,clottine time,blood group).n kena la gune darah sendiri kan.dgn cara mnggunakan lancet yg sanngaaatt tajam dan menakutkan untuk cucuk jari sndri.hehe
  2. bukan je kena bace buku practical physio yg bleh tahan la nipis die, tapi kene bace DUA  lecture notes gak.huhu
  3. name je practical exam,tapi sepanjang exam ni,doctor akan tnye kite mcm2 soalan.dah mcm oral exam lak kan.










Format Exam ;

ade 2 part
1st part,OSPE (Obstructes Structured Practical Exam)
ade 11 gambar ditayangkan
setiap gambar ade soalan dalam paper yg dorang bg
2nd part, part yg paling menakutkan.practical/experiment.







gambar atas ; sphygmomanometer,
stethoscope n practical notes






sampai2 je kitorang kat u, kitorang disuruh masuk kat dewan kuliah arab yg sangat sejuk.;).amek tmpat masing2 sbb OSPE akan wat kat sini.aku amek tempat yg agak depan sbb xnak duduk belakang2 pastu x nmpak slide.hehe.sebelum start exam tu ade la sikit kekecohan pasal dak2 yg file x sampai lg.tapi ketua kitorang, Khu-Z berjaya setelkan.cayalah! then exam pun start la.11 slide ditayangkan,aku pun jawab la sume,betul la bak kate senior 2nd year yg aku tnye haritu exam ni macam copy SEBIJIK dalam buku practical physio tu.

lepas tu baru la start part yg paling menakutkan.lepas bayar segeneh kat makcik2 'penjaga' (aku x tau pe dorang nak wat ngan segeneh tu.x cukup lg ke dah bayar 8 ribu USD yuran tu?),kitorang pun masuk ke lab 'Harry Potter' untuk dikuarantinkan kejap.then no2 ID masing akan disebut utk start exam.group aku, akmal,ehsan,capek,khu-z n apai 1 meja.masuk2 je dalam lab tu,aku nmpak apparatus untuk wat clotting time depan mata.arghhh.kenape la aku kene wat bnda ni.da la kena gune darah yg sgt banyak.pastu aku x penah2 lak wat time kelas practical.kat 1 sudut lak ade sorang doctor perempuan yg agak berumur.aku x pernah nmpak doctor ni.sbbb die x ajar kitorang dlm lecture hall.then doctor tu pun bersuara;


"please give your ID card"


disebabkan aku x de kerneh (ID card) lg,aku pun bg la doctor tu pasport aku.(kitorang sume bwk sbb harini nak g amek visa setahun yg dah siap).theh lepas da amek name semua orang,dotor tu pusing sekeliling meja kat sorang2.sampai je kat tempat aku,doctor tu bg arahan;


"you will do clotting time AND bleeding time"


what??!!kene wat bleeding time skali?!arghh.nak je aku cakap.


"no.i want clotting time only"


giler ke.muke doctor tu da la ketat semacam.kang x psal2 kene tolak markah lak.nak xnak wat jela.rilek je.ok.mule2 set jam (sbb nak kene kire time die nti) n amek aku nye lancing pen n start prick aku nye ibu jari.pappp!! darah pun start kuar.aku cepat2 amek capillary tube tu n start fill kan die (dgn penuh sngsara.haha).lepas da penuh,patah2 kan tube tu n kire clotting time aku.2nd experiment,cucuk (lagi skali!) little finger aku n biarkan darah tu kene kat filter paper every 15 sec.then dapat la bleeding time aku.skang nak tnggu doctor datang kat tempat aku balek je.

sampai kat tempat aku,soalan2 yg doctor tnye:

"what is your clotting time?"
"how did you get your result?"
"what is the normal range of bleeding n clotting time?"
"what are the causes of prolonged bleeding time?"
"
tell me what is hemostasis."
"enumerate mechanism of hemostasis."
"which mechanism is for clotting n which is for bleeding time?"

lepas dapat jwb soalan2 die,die tunjuk 1 paper lak kat aku.dalam paper tu ade graf ECG n lung volume.then die suruh aku bgtau die brape P-R interval.

"how did you measure the interval?"
"if the P-R interval is prolonged,what is the cause?"

alhamdulilah aku dapat jawab semua soalan die ngan baik.n sangat lega bile last2 die ckp,

"you are excellent" ;D

Target Exam Physiology - 100 %


Biochemistry
Selasa , 25 Mei 2010


Exam yg agak rilek bg aku.sebab kerilekan tu la,aku berjaya abiskan 100 (!) episod manga one piece.hahaha.tp buku biochem aku bace gak la.kene la balance.;).exam ni best sbb ade 2 je experiment yg ade dlm silibus tahun ni.n experiment die xde la complicated sgt.malam sebelum exam tu,baru aku teringat yang aku xde calculator.trtnggal kat rumah n9 kot.adusss.nak pnjam sape ni?ttbe tringat iqbal.iqbal ni dak dentist azhar univesity.msti die ade calculator.lalu aku pun pg tngkat 7 n seperti yg aku agak de mmg ade kalkulator.haha.tenkiu la iqbal!








Skema Pemarkahan ;
Attendance - 7.5
OSPE - 16
Experiment - 14


gambar sebelah ; buku practical biochem,kerneh,kalkulator iqbal,pipette,lab coat



disebabkan aku x pernah ponteng kelas biochem sbelom2 ni,free2 je dah dapat 7.5 tu.hehe.back to practical.lepas kitorang duduk dlm bilik tutorial biochem kitorang,doctor pun pnggil suruh pg lab.sbelom masuk lab,dorang bg 1 kad yg ade tulis no.masuk lab,pakai lab coat n pg kat 1 meja ngan firdaus,ayie,ijat,syafiq n syarifah.OSPE die pun ade stesen2 gak cam exam yg len,cume kali ni,ade 6 stesen je.yg bestnye,soalan2 kat stesen2 tu SEBIJIK cam soalan2 yg doctor pernah bincang time kelas revision dulu.cume tukar sikit2 je.

Lepas habis OSPE barula kitorang pg belakang lab untuk wat experiment.hari ni semua orang akan wat experiment protein,tapi ngan serum yg lain2.aku,capek,firdaus,ayie,dmitri n zaiha 1 meja kali ni.sampai kat tmpat aku,aku nmpak 2 pipette 5 ml tp xde 1 ml nye.hmm.plek2.lepas je doctor bg penerangan,kitorang pun start wat experiment.mule,aku amek 5 ml Biuret Reagent n letak dlm test tube.then,campur 1 ml serum aku n tnggu 20 minit.dlm mase 20 minit ni la time keboringan n mule la kitorang borak2 bile doctor x perasan.haha.time ni gak la aku kuarkan tisu n lap2 tempat experiment aku sbb aku tau kebersihan pun ade mrkah.dalam mase ni gak la, Dr Samar, doctor yg ajar ktorang protein awal2 tahun dulu dtg kat sorang2.smpai kat tempat aku,doctor tnye.

"so what are you doing with your sample?"

aku pun bla3 jawab la campur ni tu sume.

"can you measure 0.7 ml of your serum using the pipette?"

memandangkan aku xde pipette 1 ml,aku pun gune la yg 5 ml nye.ayie nmpak n hulurkan pipette 1 ml die tp doctor halang.hehe.thanx,anyway,ayie!lepas da measure,doctor senyum n tnye;

"why you are not using the 1 ml pipette?its more accurate."

"i dont have one,doctor."

doctor pun prasan yg aku mmg xde pipette 1 ml n terus tnde A kat paper aku sambil ckp.

"very good"

lepas tu kitorang pun amek absorbance masing2 n start komen pasal serum masing.aku nye sample, (yg mulenye aku agak cuak sbb lain dgn org lain nye,pekat sgt)rupe2nye hyperproteinemia.aku pun komen la hyper due to; multiple myeloma and severe dehydration.pastu pindahkan concentration tu kat paper lg 1 n dapat result multiple myeloma gak.hari ni mmg 'Multiple Myeloma Day' la.;D

Target Exam Biochemistry - 100 %




Histology
Rabu , 2 Jun 2010


Exam practical akhir kitorang.exam ni pun simple gak,sbb hanya ade 13 slide je.n x payah lukis2 sbb lukisan akan dibawak time written nti.lgpun doctor histo setiap minggu wat kelas revision slide smpai kitorang masing2 pun da hebat tgok slide2.hehe







Skema Pemarkahan ;

Don't Move Slide - 3 marks each (6 total)
Special Stain - 3 marks each
(6 total)
Movable Slide - 2 marks each
(18 total)
Copy Book - 5 marks

total = 35 markah



gambar atas ; atlas histology,
copy book histology

smpai u je tgok dak2 kuliah aku yg lain sume da sampai depan lab.(smngat tol dorang ni.mntang2 last exam.) beratur sebelum masuk lab tp aku dpt msuk time 2nd intake sbb da penuh.tnggu jela 20 minit kat luar tu.masuk je aku trus g kat meja 2 dari depan (set A).semua ade 4 set.tp sbb x ramai kali ni hanya set A , B , C je yg dgunakan.exam start n lepas 15 minit je,tamat.
aku dpt jawab semua 13 slide dgn penuh konfiden.haha

Target Exam Histology - 100 %

No comments:

© Templates Deisgn by | Nurulchumel Design